Käytäntö

Peliin otetaan 50-60 pelaajaa. Se järjestetään Vihdin pirtillä Vihdissä 23.-24.9.2022. Peliin on mahdollista osallistua joko perjantaista tai lauantaista alkaen, ja se päättyy päättyy lauantai-illalla. Pelipaikalta pitää poistua viimeistään sunnuntaina.

Pelimaksu on 55 euroa, Harmaasudet ry:n jäsenille 50 euroa. Alle 15-vuotiaiden pelimaksu on 35 euroa (Harmaasusien jäsenet 30 euroa). Alle 5-vuotiaat pääsevät mukaan huoltajan seurassa ilmaiseksi.

Pelaamaan voivat tulla minkä ikäiset vain. Alle 15-vuotiaat osallistuvat nimetyn vastuuaikuisen (esim. huoltaja) seurassa ja sitä vanhemmat alaikäiset huoltajan luvalla. Toivotamme mukaan kaikki liveroolipelaamisesta kiinnostuneet aivan aloittelijoista kokeineisiin konkareihin, sukupuoleen, ikään tai mihinkään ulkoiseen ominaisuuteen katsomatta. Pelipaikka ei kuitenkaan valitettavasti ole täysin esteetön ja peliin saattaa liittyä pienimuotoista kulkemista lähimetsissä, joten peli ei välttämättä sovellu liikuntarajoitteisille. Jos peli kuitenkin kiinnostaa, ole yhteydessä pelinjohtoon, niin selvitellään asiaa tapauskohtaisesti.

Korona-ajan käytännöt

Peli järjestetään, kun epidemiatilanne sen sallii. Kotiinpaluu ei ole peli, jossa kahden metrin turvavälin pitäminen kaikkiin pelaajiin onnistuu. Majoitus tapahtuu pienryhmissä, mutta suuri osa peliä, mukaan lukien lauantai-illan pidot, pelataan isossa sisätilassa ja sen lähistöllä. Mikäli pelin järjestäminen koronaturvallisesti ei ole syyskuussa mahdollista, peli siirretään eteenpäin.

Pyrimme järjestelyissä kuitenkin ottamaan huomioon turvallisuuden ja hygienian niiltä osin kun se on mahdollista. Pelinjohto tarjoaa mahdollisuuden hyvästä käsihygieniasta huolehtimiseen. Pelaajat tuovat ruokailua varten omat astiat.

Jos sairastut tai sinut määrätään karanteeniin, et ymmärrettävästi voi osallistua peliin. Ilmoita tällöin pelinjohdolle asiasta välittömästi. Kaikenlaiset flunssaoireet ovat näissä oloissa syy, ja toivomme peruutuksia mieluummin liian matalalla kynnyksellä. Jos peruutat pelin 27. tammikuuta mennessä, voimme palauttaa pelimaksusi tarvittaessa, ja tämän päivämäärän jälkeen lähtökohtaisesti vain, jos saamme tilallesi maksavan varapelaajan.

Tämä ohjeistus voi tarkentua vielä lähempänä ajankohtana koronatilanteen mukaisesti.

Aikataulu

Perjantain ja lauantain välinen yö on varattu nukkumiselle.

Täsmällisempi aikataulu julkaistaan lähempänä peliä.

Perjantai
18 saapuminen paikalle (perjantaina aloittavat)
01 yöjuoksut päättyvät

Lauantai
09 saapuminen paikalle (lauantaina aloittavat)
19 peli päättyy, loppubriiffit
20 saunaan/kotiin

Sunnuntai
09 siivous alkaa
12 kotiinlähtö

Pelipaikka ja saapuminen

Pelipaikka on Vihdin pirtti, joka sijaitsee 14 kilometriä pohjoiseen Vihdin kirkonkylältä, noin 60 km Helsingin keskustasta.

Osoite: Pirtintie 30, 03400 Vihti.
Kotisivut: https://www.vihti.fi/kuntana/vihdin-pirtti/

Pelipaikalle ei pääse kovin helposti julkisilla kulkuneuvoilla. Pelinjohto auttaa koordinoimaan kimppakyytejä pelipaikalle.

Majoittuminen ja ruokailut

Majoittuminen pelipaikalla tapahtuu pirtissä ja teltoissa. Yöllä ei pelata, joten varusteiden ei ole pakko olla viikinkiaikaan sopivia – modernit ja mukavat makuupussit ja -alustat kelpaavat vallan hyvin.

Ruoka on pääosin vegaanista. Ruokarajoitteista ja allergioista kysytään lähempänä peliä; pyrimme huomioimaan nämä ruoan suunnittelussa ja valmistuksessa. Menu ja allergeenit julkistetaan ennen peliä.

Proppaus ja pukeutuminen

Kotiinpaluun maailma kurottaa esihistoriasta fantasian puolelle. Pelissä tavoiteltu visuaalinen ilme on lähempänä näillä sivuilla kuvituskuvinakin käytettyä Bayeux’n seinävaatetta kuin esimerkiksi Vikings-tv-sarjaa. Puvustuksen yksityiskohtien ja vuosikymmenten kanssa ei ole niin tarkkaa, vaan inspiraatiota voi hakea koko Skandinavian nuoremman rautakauden kuvastosta.

Tämä tarkoittaa käytännössä myös sitä, että pelissä käytettävät vaatteet ja esineet eivät ole kauttaaltaan historiallisesti “autenttisia”. Pelaajien pukeutumisen osalta tärkeintä on se, että yleisilme sopii tunnelmaan. Jos satut omistamaan (tai haluat tehdä) mahdollisimman autenttisen viikinkivarustekerran, tietenkin saat ja varmaan kannattaakin sellaista käyttää.

Pukeutumisessa kannattaa mahdollisuuksien mukaan suosio luonnonmateriaaleja; pellavaa (tai nokkosta/hamppua, jos sattuu olemaan; puuvillakin käy hyvin), villaa (sekoitteet ok), nahkaa, turkista jne. Kirkkaimmat värit ovat kalleimpia saada aikaan, joten myös vaatteiden väri heijastaa kantajansa sosiaalista asemaa. Tästä ei kannata kuitenkaan stressata liikaa; kotiinpaluun kunniaksi on voinut köyhempikin saada parasta päälleen.

Pelissä pärjää hyvin kevyelläkin varustuksella; jonkunmittainen mekko, vyö ja viitta auttavat pitkälle. Jos mekon helma on lyhyempi, myös housuista tai lahkeista voi olla iloa. Villasukat, jonkinlainen päähine ja hartiahuppu lämmittävät mukavasti, ja laittamalla useamman mekon päällekkäin tarkeaa syyskuussa ulkonakin. Kenkien on hyvä olla omaan jalkaan istuvat, olivat ne sitten kääntönahkakengät tai modernisti valmistetut ja tunnelmaan muuten sopivat.

Pukeutumisesta ja proppauksesta annetaan esimerkkejä ja tarkempia ohjeita lähempänä peliä.

Konfliktinmallinnus

Kotiinpaluussa mahdollisesti esiintyvät aseelliset konfliktit mallinnetaan Harmaasusien terästaistelusäännöillä. Tiivistetysti nämä säännöt edellyttävät, että jokainen asetta käyttävä on perehtynyt riittävästi käyttämänsä aseen käyttöön ja huolehtii omasta ja muiden turvallisuudesta sitä käyttäessään.

Kaikkien peliin tuotavien aseiden tulee olla käyttöturvallisiksi tylsytettyjä teräsaseita. Teräviä esineitä, kuten syömäpuukkoja, ei missään tapauksessa tule käyttää tai edes kantaa mukana konfliktitilanteissa. Peliin saa tuoda hahmolle soveltuvan aseen, vaikka sitä ei osaisikaan käyttää – tällöin sen käytöstä on pidättäydyttävä, ja purettava mahdollinen aseellinen yhteenotto jotenkin muuten. Näitä saa lisäksi lainaan ihan pyytämällä; kysy pelinjohdolta tai kanssapelaajilta, jos koet hahmosi tarvitsevan asemansa puolesta asetta, mutta sinulla ei sellaista ole.

Kaikkia fyysisiä konflikteja koskee sama perussääntö: sopikaa lopputulos etukäteen, ja jos epäilette joutuvanne tappelemaan jonkun kanssa pelin aikana, selvittäkää jo ennen peliä, millä tavoin hoidatte mahdollisen yhteenoton, jotta molempien rajat ja osaamistaso tulevat mahdollisimman hyvin huomioiduksi.

Yleiset säännöt

Pelissä noudatetaan Suomen lakia, tervettä järkeä ja suuremman draaman sääntöä sekä Turvallisempaa larppaamista -materiaalipaketin peruslinjauksia. Pyrimme myös mahdollisuuksien mukaan soveltamaan samalta sivulta löytyvää Huomioi helposti -materiaalipakettia.

Nämä voi tiivistää kolmeen perussääntöön:
1) Ole mukava. Ota toiset ihmiset, heidän yksilölliset tarpeensa ja erilaiset elämäntilanteensa huomioon.
2) Ennakoi tilanteita. Selvitä itsellesi etukäteen toisten ihmisten rajat ja kunnioita niitä.
3) Kysy, ennen kuin oletat, ja kommunikoi selvästi. Varmista, että ymmärrät toisia ja että tulet itse ymmärretyksi.

Pelissä tai missään sen yhteydessä on kiellettyä syrjiä ketään sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen, taustan tai minkään muunkaan syyn perusteella.

Kotiinpaluussa on myös käytössä ns. liikennevalomekaniikka sekä turvasana. Näitä harjoitellaan lyhyesti hetki ennen peliä, mutta ne on hyvä tuntea jo etukäteen. Liikennevaloilla tarkoitetaan pelin ulkopuolisia sanoja, joilla voidaan opastaa kanssapelaajia toimimaan potentiaalisesti hankalissa tilanteissa tavalla, joka tuntuu molemmista osapuolista hyvältä. Sanomalla “vihreä”, kannustat kanssapelaajasi jatkamaan ja lisäämään tilanteen intensiteettiä. “Keltainen” taas tarkoittaa, että tämä intensiteetin taso on hyvä, mutta sitä ei sovi lisätä. Sanomalla “punainen” viestit, että nyt on menty liian pitkälle, ja tilanne on keskeytettävä ja purettava saman tien, tarvittaessa tukihenkilön (ks. alla) kanssa. Jos liikennevalot eivät tule mieleen tai sovellu tilanteeseen, voit myös sanoa “turvasana”, jonka jälkeen menetellään samalla tavalla kuin jos olisit sanonut “punainen”.

Peliä varten nimetään tukihenkilöt lähempänä ajankohtana. Heihin voi olla yhteydessä peliä ennen, pelin aikana ja sen jälkeen, jos jokin asia tai hahmo, pelaaja tai pelinjohtaja mietityttää tai ahdistaa. Tukihenkilöt ovat sitoutuneet vaitioloon, eivätkä käsittele heille kertomiasi asioita muiden kanssa, ellet erikseen anna siihen lupaa. Kysymme kuitenkin heiltä pelin jälkeen heidän saamiensa yhteydenottojen yhteismäärän ja minkä tyyppisiä yhteydenotot yleisesti ottaen olivat (ahdistiko joku henkilö, mietityttikö hahmo jne.). Näin ymmärrämme toivottavasti jatkossa paremmin tukihenkilöiden roolia, ja voimme tulevissa projekteissa sekä resursoida että ohjeistaa näitä tehtäviä etukäteen entistä paremmin.